28 Mayıs 2009 Perşembe

Satranç Nasıl Oynanır?

Satranç tahtasında toplamda 32 adet taş vardır. Satranç nasıl oynanır bunu öğrenmeden önce bu taşların nasıl kullanıldığını bilmemiz şart.Öncelikle taşları tanıyalım.

Taşlarımızı gördünüz , şimdi oyun tahtamızı görelim.

satranç nasıl oynanır , satranç tahtası

satranç nasıl oynanır , satranç tahtası

Satranç tahtası 8×8 lik toplam 64 kareden oluşmaktadır. Bir beyaz bir siyah devam etmektedir. İlerde notasyon öğreneceğiz. Notasyon satrançta maçların kayıt edilmesi amacıyla tutulmaktadır. Bunu kolaylaştırmak için yatay ve dikey numara ve harflendirme mevcuttur. Dikey olarak harfler yatay olaraksa numaralar mevcuttur. Oyuna başlangıç şeklimiz resimdeki gibidir. Çok sık karıştırılan birşey. Satrançta oyuna başlarken vezir ve şah nerde bulunur? Vezir her zaman renginde durur arkadaşlar beyaz sanız beyazda siyahsanız siyahta.

Taşlar nasıl hareket eder?

Şah: 1 Kare yanında her tarafa gidebilir tabi ki rakibin kontrolünde olmamalı ve boş olmalı. Eğer kontrolsüz bir rakip taşı varsa onu yiyebilir.

Kale: Dikey ve yatay düz istediği kadar gidebilir ama herhangi bir taşın üstünden geçemez.

Fil: Fillerimiz oyuna beyazda ve siyahta başlar bunlar bulunduğu çaprazda istediği kadar gidebilir ama fillerde herhangi bir taşın üzerinden atlayamazlar.

Vezir: Vezir kale ve filin yaptıklarını yapabilir , oyunun en güçlü taşıdır. O da hiç bir taşın üzerinden atlayamaz.

At: Sanırım anlatması en zor taş bu. At L çizer. Nasıl olduğunu biraz açıklayayım. L nin kısa kenarı 2 kare uzun kenarıda 3 kare olarak düşünün atınız bu şekilde L çizebilir. Başka taşların üzerinden atlayabilir.

Piyon: Oyunun belki en değersiz taşı olarak görebilirsiniz ama piyonlar ilk başta 2 kare ilerleyebilir , çapraz yiyebilir ve de en son haneye kadar ilerlerse istediği taşa dönüşebilir.(Vezir dahil)

Satranç Ve Üniversite

Satranç adına güzel gelişmeler hızla devam ediyor. Bunun bir örneği de üniversitelerimizde.Bugün hemen hemen her üniversitenin satranç topluluğu veya kulübü var.Gençler üniversite içerisinde satrancı yaymak, sevdirmek adına faaliyetler yapıyorlar.
Peki Satranç toplulukları-kulüpleri sizce ne işe yarıyor dersiniz.

Bence ilköğretim çağında satranç ile tanışmamış gençleri tanışmasına, veya tanışmış ama kurallarıyla, organizasyonlarıyla bir bütün olarak satrancın tadına tam varamamış gençleri satranç organizasyonlarıyla tanıştırmak, ayrıca tabii ki gençleri yararlı faaliyetlere yönlendirmek.
Bu anlamda çok aktif olan üniversite topluluklarımız seslerini daha iyi duyurabilmek adına faaliyetlerini web sayfalarına taşımaya başlamışlar. Kimi ücretli, kimi ücretsiz hostinglerle, domainlerle çok da güzel, profesyonelce, uzman satranç sitelerine taş çıkartırcasına bu işi başarıyorlar.
Gözüme takılan bazı Üniversite Satranç Sitelerini sizinle hemen paylaşayım. Atladığım var ise bilinçli olarak değildir. Bunun bilinmesini isterim.
Bitirmeden söylemekte yarar görüyorum, bazı üniversite satranç toplulukları ise web sitesi açmak yerine facebook ta sayfa oluşturuyorlar.Onları da aşağıdaki listede görmek bize ayrı bir zevk verecek.

Hacettepe Üniversitesi Satranç Topluluğu
http://www.satranc.hacettepe.edu.tr

ODTÜ Satranç Topluluğu
http://odtusatranc.com

Uludağ Üniversitesi Satranç Topluluğu
http://ulsat.uludag.edu.tr

Gazi Satranç Topluluğu
http://www.satranc.gazi.edu.tr

Akdeniz Üniversitesi Satranç Topluluğu
http://www.akdeniz.edu.tr/idari/sks/kulup/satrancsite/anasayfa.htm

Boğaziçi Üniversitesi Satranç Kulübü
http://www.satranc.boun.edu.tr

Ege Üniversitesi Satranç Topluluğu
http://egesatranc.blogspot.com

Bilkent Üniversitesi Satranç Topluluğu
http://satranc.clubs.bilkent.edu.tr

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Satranç Topluluğu
http://www.comusatranc.com

Ankara Üniversitesi Spor Kulubü
http://satranc.sporkulubu.ankara.edu.tr

Satranç Tarihi

Satranç Tarihi
Satranç, bakış açısına göre ya inanılmaz derecede eski ya da dikkate değer şekilde yenidir. Satranç kurallarının, 7. yüzyıldan günümüze kadar nasıl geliştiğinin hikayesi çok karışık ve şaşırtıcıdır:

Satrancın atası MS 600′de oynanan Çaturanga isimli oyundur.
Tarihçiler satrancın (daha doğrusu çaturanga’nın) din zulmünden kaçan budist rahipler yoluyla Çin’e götürüldüğünü düşünmektedirler. Çin satrancı 8. yüzyılın sonunda ortaya çıkmıştır ve onu Japon versiyonu Şogi takibetmiştir.

Öteki yöne dönüldüğünde, satranç 625 yılları civarında Pers ülkesine ulaşmıştır (Bugünkü İran). Persler bu oyuna Çatrang ismini vermişlerdir. Araplar satranç hastalığına 25 yıl sonra yakalanmışlar ve Şatranç ismini vermişlerdir.
Emeviler İspanya’yı 700 yılında işgal ettiklerinde, yanlarında satrancı da getirmişlerdir. Bizans İmpratorluğu ile de karşılaşma önemli bir dönüm noktasıdır.

Yüzyıllarca satranç yavaş stratejik bir oyundu. 1400′lü yılların sonunda iki uzun menzilli taşın (Fil ve Vezir) icadıyla oyun hareketlendi. Oyun bu taşlarla beraber çok heyecanlı hale geldi ve bir süre sonra İspanya’dan tüm Avrupa’ya yayıldı.
Rok kuralı çok daha yavaş kabul edildi. Başta Şah istisnasız en fazla bir kare ilerleyebilirdi. Ama Fil ve Vezirin oyuna dinamik bir şekilde katılımından sonra Şahın biraz yardıma ihtiyacı olduğu anlaşıldı. Orta çağlarda bir süre rok hareketi iki hamlede gerçekleştirildi. Ama 1600′lerin başında artık bir hamlede rok hareketi kural haline gelmişti. Şah ve Kalenin rok hareketiyle tam olarak nereye yerleştirileceği ancak 17.yüzyılda belirlendi ve İtalyanlar kendilerine özgü rok hareketine 1900′lere kadar sahip çıktılar.

İlk resmi uluslararası satranç turnuvası 1851′de İngiltere, Londra’da düzenlendi. Bu turnuvada İngiltere şampiyonu Howard Staunton herkes için geçerli olması gereken Satranç Kuralları’nın (rok, geçerken alma berabere kuralları,dokunulan taşı oynama kuralı vb.) onaylanma gerekliliğini tartışmaya açtı. Ne var ki bu hayalin gerçekleşmesi ancak bugün FIDE (Federation Internationale des Echecs) ismi altında bilinen uluslararası bir satranç federasyonunun kurulmasıyla mümkün oldu.

FIDE tarafından, internet üzerinden satranç, bilgisayar, satranç programları gibi gelişmeler doğrultusunda “Satranç Kuralları” nın yeni düzenlemeleri yapılmaya devam edilmektedir.

Satrancın Kökleri
Kralların oyunu Hint kökenli

Satranç oyununun kökeni bulundu: Satranç, İ.S. 450 yıllarında Hindistan’da gelişmiş. Bir Alman kültür tarihi araştırmacısı, satrancın Çin veya İran oyunu değil, aslında Hindistan’da geliştirilmiş bir savaş stratejileri ve taktik geliştirme yöntemi olduğunu ortaya çıkardı.
Zaman 6.yy’ın ortaları. Kuzey Hindistan’ın Kanauj kentinden yola çıkan kervan Pers hükümdarına sunulacak hediyeleri taşıyordu. Hintlilerin 1000 deve ve 90 filin sırtına yükledikleri altın, misk, tütsü, ipek ve Hint kılıçları arasında, çok değerli bir armağanı da götürüyordu: 16’sı zümrüt, 16’sı yakuttan yontulmuş 32 oyun taşı ve Hintlilerin 64 kareli geleneksel oyun tahtası ‘astapada’dan oluşan satranç takımıydı bu.
Pers şairi Firdevsi, kuzey Hindistan’dan Pers kenti Ktesiphon’a yollanan söz konusu kervanı Şehnameye aktarmış ve böylece tarihte ilk kez bir satranç oyununun bir ülkeden diğerine götürüldüğünü belgeleyen kişi olmuştu. Oyun değil

Bu değerli oyun, Pers hükümdarlarının zekalarını ve bilgeliklerini ölçmek için gönderilmişti. Bu diplomatik yolculuk şimdi yıllardan beri satranç oyununun kökeni üzerindeki tartışmaya son verecek bilimsel bir dayanak haline geldi.
Münihli kültür tarihçisi Renate Syed: ’Satrancın sanıldığı gibi Çin veya İran’da değil, Hindistan’da keşfedildiğinden eminim’ diyor. Ona göre satranç eski oyunlardan değil, savaş taktiklerinden gelişmişti. Sanskritçe ismi ‘caturanga’ da buradan geliyordu zaten. Yani satranç aslında oyun değil savaş stratejileri ve taktik geliştirme yöntemiydi.
Hindistan’da ilk olarak İ.S.630 yılında Kanauj kentindeki gelişmeleri anlatan Şehname’de ele alınan satrançtan, Kamasutra gibi İ.S.450 yılına ait kapsamlı kaynaklarda henüz söz edilmemekte. Syed, satrancın 450 yıllarında Kanauj kenti civarında keşfedilmiş olduğunu ve o tarihlerde kendilerine benzeyen toplulukları arayanlar tarafından geliştirildiğini tahmin ediyor.

Bölgedeki hükümdarlar kendi aralarında ‘toplumsal önemi çok büyük olan’ savaşlar düzenliyor ve karmaşık satranç kurallarına göre dört bölüklü ordularını (ordu da caturanga olarak adlandırılmıştı) çevredeki geniş ovalarda çarpıştırıyorlardı. Köylülerden oluşan piyadeler kurban olarak önden ilerlerken, taarruz birlikleri karşı cephedeki piyade ve süvarileri korkutup ezebilmeleri için zırhlı fillerle korunuyordu. Okçular dört koşumlu savaş arabalarını büyük bir hızla düşman hatlarına doğru sürüyor ve süvariler düşmanı çevreleyerek kıstırmaya çalışıyorlardı.

Entelektüel girişim

İşte kan ve onur kokan atmosferde, satranç oyununun ilk örneği kendiliğinden gelişmişti diyor Syed, Spiegel dergisinde yayımlanan yazıda. Savaş, Brahmanlar için son derece entelektüel bir girişimdi. Çünkü Hintli bilginler çarpışmaların başarılı geçmesi için teorik tecrübeler edinerek yeni savaş taktikleri ve hileler geliştiriyordu.

Peki ama karmaşık savaş teorilerini heykelciklerle üretmek nereden akıllarına gelmişti? Bunu anlamak pek zor değil, çünkü Hint kültüründe resmin önemli bir yeri vardı. Mesela savaş hazırlıkları ya da savaş sahneleriyle ilgili görüntüler Brahmanlar tarafından saray halılarına işleniyordu. Savaş taktikleri için oyun taşlarının kullanılmış olması bu yüzden hiç de şaşırtıcı görünmüyor. Ayrıca şimdiye dek oyuncak ya da kült objesi olarak tanımlanan asker, süvari ve fil heykelcikleri de bu tabloyla birebir örtüşmekte.

Oyuna dönüştü



Belli bir zaman sonra bilginler Hindistan’da zaten uzun bir süredir kullanılmakta olan 64 kareli oyun tahtasını bu satranca uyarlamış ve satranç oyunun yolunu açmışlardı.

Satranç oyunu, figürleri ve hareketleriyle gerçekten de Hint ordusundaki savaş kurallarını andırıyor. Oyun tahtası üzerinde de köylüler (piyonlar) önde saldırıyor. Satranç tahtasının bir tarafından diğer tarafına kadar düz olarak gidebilen kalenin hareketi, savaş arabasının manevrasını yansıtırken atın L şeklindeki hamlesi de süvari birliklerinin düşmanı usta bir şeklide kıstırma taktiğine dayanıyor.

Ordudaki kurallara göre kral önündeki piyade birliklerince korunarak arka sıradan ağır adımlarla ilerlemekteydi.

400 farklı pozisyon

Syed’e göre satranç oyunundaki iki fil ve vezir figürü de eski Hindistan’daki savaş stratejilerini oyun tahtasına taşımıştı. Filler zırhlılara benzer biçimde düz hareket edebilirken vezir, bugünden farklı olarak yalnızca yakınındaki dört karede çapraz olarak ilerleyebiliyordu.

‘En saygın ailelerden gelen vezirler cephede kralın yanında yer alıyordu’ diye açıklıyor Syed. Arapların, ordularını çok sayıda at ve deveyle takviye etmelerinden sonra vezir bugünkü satranç oyunundaki uzun hamlesine kavuşmuştu (vezirin hareketi fil ile kalenin hareketlerinin birleşimidir).

Araştırmacı, satrancın aristokratların zeka oyunu olduğunu ve asla iddialara sahne olmadığını savunuyor. Hintliler kısa bir zaman sonra taşların siyah-beyaza dönüşmesinin ardından oyunda 400 farklı pozisyonun yakalanabileceğini de keşfediyorlar.

Bu asil oyunu İ.S.565 yılında kervanıyla Pers ülkesine gönderen kişi Kanauj kentinde hüküm süren Muakhari hanedanından kral Sarvavarman idi.

Armağanı kabul eden hükümdar Khusrau Anushirvan’ın bu değerli oyun takımına dokunup dokunmadığı bilinmese de, en azından Wazurgmihr adındaki bir bilgeden oyunun kurallarını öğrenmeye çalıştığı söyleniyor.

Üstelik bilge, satrancın savaş kurallarına uygun olarak geliştirildiğini bulmuş, ancak bu oyunun Perslere pek yararı olmamış. Bilindiği gibi Persler birkaç on yıl sonra Arapların istilasına uğrayacaktı.

Satrancın Kuralları 500 Yıldır Değişmedi

ski satrancı, günümüz Modern Satranç’ tan ayıran özellikler şunlardır: Vezir çapraz giderken ancak 1 hane gidebilirdi, Fil At gibi ancak 1 hane atlayarak gidebilir, en kuvvetli figür Kale idi. Rok ile piyonun başlangıç durumundan iki kare ileri gitme kuralı yoktu. Eski satranç oyunu yavaşlığı bakımından da oldukça farklı idi. Uzağa etki eden sadece bir figür vardı “Kale” Şahı mat etmek olağanüstü zor idi. Bu nedenden ötürü kazanmanın iki yolu vardı: Pat ve partnörün bütün figürlerini ortadan kaldırmak (Çıplak Şah Hali) Açılışlarda çok yavaş gelişiyordu.1400’lü yılların sonunda fil ve vezir taşlarının icadıyla satranç bugünkü şeklini aldı. Piyonla iki kare atlama, geçerken alma, rok kuralı, piyonların son sıraya ulaştıklarında başka bir figüre dönüşmesi gibi kurallar satrancın hızlandırılması için yapılmış yeniliklerdir. Bu gelişmenin ardından İspanyol Lucena’nın 1497’de yazdığı ilk basılı satranç kitabında oyunun yeni kuralları açıklandı. İspanya’da basılan bu ilk kitaptan sonra satrancın kuralları değişikliğe uğramadan günümüze kadar geldi. Satranç, İspanya’dan sonra İtalya, Almanya, Fransa, ABD ve Rusya’da yaygınlaşmaya başladı.
Oyunla ilgili strateji, kurallar ve taktiklerin yer aldığı ünlü kitaplar 17. yüzyılda İspanyol El Greco ve 18. yüzyılda Fransız Philidor tarafından yazıldı. 19. yüzyılın sonlarında Anderssen, Morphy, Rubinstein ve Steinitz satrançta önemli oyuncular arasında öne çıkan isimler oldu.
“İlk uluslararası turnuvalar 1850’den itibaren yapılmaya başlanırken, 1886’da dönemin en kuvvetli oyuncuları Steinitz ve Zukertort arasında ilk dünya satranç şampiyonluk karşılaşması oynandı. William Steinitz 10 galibiyet, 5 beraberlik ve 5 yenilgi ile sonuçlanan 20 oyunluk seriyi kazanarak dünyanın ilk satranç şampiyonu oldu.

Satranç Saati

esk_chess_clock

Satranç Saati FIDE YARIŞMA KURALLARI içerisinde altıncı maddede düzenlenmiş.Hem saatin tanıtımı hem nasıl kullanılacağı ayrıntılı olarak anlatılmış

’Satranç Saati’, aynı anda sadece biri çalışabilecek şekilde birbirine bir mekanizma ile bağlanmış iki göstergeli bir saattir. Satranç Kuralları içinde ‘saat’ bu iki göstergeden biri anlamına gelir.

‘Bayrak Düşmesi’ ise oyuncuya tanınan zamanın bitmesi anlamına gelir.

Günümüzde dijital saatler kullanılmakta bu saatlerde bayrak düşmesi tartışmaya mahal bırakmadan sorunsuz olarak izlenebilir.

Satranç saati kullanılırken, ya her bir oyuncuya belirli bir sayıda hamle veya tüm hamleleri için belirli bir zaman verilir, ya da baştan verilen belirli bir süre dışında oyuncular her hamle için ek bir süre daha alırlar. Bunlar baştan belirtilmelidir.

‘Ertelemeli Tempo’ hariç, oyuncunun bir önceki zaman diliminden artırdığı süre yine kendisinindir, toplam zamanına eklenir.

Ertelemeli tempoda, her bir oyuncuya ‘esas düşünme süresi’nin yanı sıra her bir hamle için ‘sabit bir ek’ düşünme süresi verilir. Esas süre, ancak ek süre bittiğinde geri saymaya başlar. Ek süre bitmeden saate basması halinde oyuncunun esas süresi değişmez, ek sürenin ne kadarının kullanıldığı önemli değildir.

dgt

Oyun başlamadan önce, hakem, saatlerin nereye konacağına karar verir.

Oyunun başlangıcı için belirtilen saatte, beyaz taşlarla oynayan oyuncunun saati çalıştırılarak oyun başlatılır.

Oyunun başlangıcında, her iki oyuncu da mevcut değilse, yarışma yönergesinde başkaca bir kural belirtilmemiş veya hakem farklı bir karar vermiyorsa, beyaz taşlarla oynayacak oyuncu gelene kadar geçen zamanı kaybeder.


Programda belirtilen oyun başlangıç saatine göre bir saatten fazla geç gelen oyuncu/oyuncular yarışma yönergesi tersini belirtmiyor, ya da hakem bu yolda bir karar vermiyorsa oyunu kaybeder.

Oyun sırasında, hamlesini tahta üzerinde yapmış olan oyuncu kendi saatini durduracak ve rakibinin saatini çalıştıracaktır. Oyuncunun saatini durdurmasına engel olunmamalıdır. Eğer, yapılmış olan son hamle, oyunu sona erdirmiyorsa, saate basmadıkça hamlesini tamamlamış sayılmaz

Oyuncunun tahta üzerinde hamle yapmasıyla saate basması arasındaki süre oyuncuya verilen sürenin bir parçası sayılır.

Saate hamle yapılan elle basılır. Saat tuşunun üzerinde parmak bekletmek, ya da eli saatin, tuşların az üstünde tutmak yasaktır.

Oyuncular saate ölçülü davranmalıdırlar. Saate kuvvetli basmak, ele almak ya da devirmek yasaktır. Aksi hallerde oyuncular cezalandırılırlar.

Eğer bir oyuncu saati kullanamıyorsa, hakemin kabul edebileceği bir yardımcı kendisine sağlanabilir. Bu durumda saatler hakem tarafından uygun (adil) bir şekilde ayarlanacaktır.

Hakemin görmesi, ya da oyunculardan birinin yapacağı geçerli bir sav karşısında bayrak düşmüş olarak kabul edilir.

Görünür bir kusur yoksa saatlerdeki göstergeler esas alınır. Açıkça görünür bir kusur olması halinde saat değiştirilir. Değişim sırasında hakem en doğru değerlendirmeyle zamanları belirler.

Her iki bayrak da düşmüşse ve hangisinin daha önce düştüğünü saptamak olanaklı değilse, Bu durum, oyunun son periyodu dışındaki herhangi bir zaman bölümünde olursa, oyun devam eder.

Bu durum, kalan tüm hamlelerin tamamlanması gereken zaman bölümünde olursa, oyun berabere olur.

FİDE Satranç Kurallarında Revizyon Yapıldı

fide21 Temmuz 2009 tarihinden itibaren yürürlük kazanacak olan FIDE Satranç Kuralları yayınlandı. 77. FIDE Genel Kurulu Dresden /Almanya’da ve ardından İstanbul FIDE Başkanlar Kurulu toplantılarında son şekli verilerek kabul edilen kuralların tamamı, IA Erdem Uçarkuş tarafından yeniden Türkçe’ye çevrildi. Kullanıcılara kolaylık olması düşüncesi ile yeniden ele alınarak değişiklik yapılan kural maddeleri özel amaçla işaretlendi.

Fide Satranç Kuralları ( TÜRKÇE 07.05.09) Yeni
Fide Satranç Kuralları ( İNGİLİZCE 07.05.09) Yeni

Flash Chess (Satranç Oyunu)


Merhabalar arkadaşlar, sitemize yeni eklenen flash satranç oyununu bu sayfadan oynayabilirsiniz. Skorlarınızı bizlerle paylaşırsanız seviniriz..

Crazy Chess (Flash Satranç Oyunu)

Merhabalar arkadaşlar. At ile oyununu geliştirmek isteyen satranççılar için güzel bir oyun sunuyoruz sizlere. Aşağıdan oyunu oynayabilirsiniz. Skorunuzu bizimle "yorum gönderme" yoluyla paylaşırsanız seviniriz :)




Kasparov vs Sting

Kasparov'un 2000 yılında bir simultane gösterisinde rakiplerinden biride dünyaca ünlü şarkıcı Sting'di.İşte o maç:




G.Kasparov - Sting:

1. g3 Nf6 2. Bg2 e5 3. d3 Bc5 4. Nf3 d6 5. O-O O-O 6. c4 Nc6
7. Nc3 Bg4 8. h3 Bxf3 9. Bxf3 Qd7 10. Bg2 a6 11. e3 Bb4
12. Ne2 Rae8 13. a3 Bc5 14. Qc2 Re7 15. b4 Ba7 16. Nc3 Rfe8
17. Bd2 d5 18. cxd5 Nd8 19. e4 h6 20. Be3 b6 21. Ne2 Nb7
22. g4 Rc8 23. Ng3 Nd6 24. Qc6 Qxc6 25. dxc6 Rd8 26. a4 Nc8
27. Rfd1 Re6 28. b5 a5 29. Bf3 Red6 30. Be2 Nh7 31. h4 Ne7
32. Nf5 Nxf5 33. gxf5 f6 34. Ra3 Kh8 35. Rd2 Rg8 36. h5 Ng5
37. Kf1 Nh3 38. Bg4 Nf4 39. d4 exd4 40. Bxf4 Rdd8 41. Ke2 Rge8
42. Kd3 Re7 43. Bd1 Rde8 44. f3 Rd8 45. Bb3 1-0


http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1257896

Peter Leko

http://www.chesscenter.com/twic/event/mex07/LekoFred.jpg

Pétér Léko
(d. 8 Eylül 1979, Subotica, Yugoslavya) Macar satranç oyuncusudur. 14 yaşında iken büyük usta oldu (zamanında bir dünya rekoru). Ekim 2007 FIDE listesindeki, 2755 ELO reytingine sahip olması onu dünyada beşinci, ve Macaristan'da bir numara yapar.

Léko, son derece güvenli sıkı bir oyuncudur. Dünyada yenilmesi en zor olan oyunculardan biri olarak kabul ediliir.

Beyaz olarak Léko, hemen hemen daima 1.e4 oynar, siyah olarak ise sıklıkla Sveshnikov Sicilian veya Grunfeld Defense oynar. İlave olarak o,oyun sonlarındaki bir kaç taş ile oynama ustalığı ile ünlüdür.


Peter Leko vs Mikhail Gurevich : 3,5-0,5



Peter Lekonun 2009 daki maçları dahil tüm oyunlarını aşağıdaki linkten indirebilirsiniz

PGN : http://rapidshare.com/files/191824740/Leko.zip.html

Paul Morphy (Satranç Oyuncusu)

http://home.gwu.edu/~fullerty/Paul%20Morphy%20(larger).jpg

Paul Charles Morphy

Louisiana eyaletinin New Orleans kentinde doğmuştur.Babası İspanyol-İrlanda kökenli soylu Kreol ailesinden gelmeydi, annesi ise bir Fransızdı."Satrancın Gururu ve Üzüntüsü," ABD'li bir satranç oyuncusu. Zamanının en mükemmel satranç oyuncusu ve gayri resmi Dünya Satranç Şampiyonu olarak kabul edilir. Bazı satranç üstatları Morphy'yi bugüne dek yaşamış en büyük satranç oyuncusu olarak görürler. Ayrıca modern kurallarının yaratıcısı olarak satrancın ilk dehası olarak bilinir.
Fransızca, İngilizce, İspanyolca ve Almanca dillerini ana dili gibi bilen Morphy, Philidor'un Analysis, Kieseritzky'nin Regence, Staunton'u Chess Players Chronicle, Andressen'in Deutsche Shach Zeitung dergilerini okuyordu.

d. 22 Haziran 1837 - ö. 10 Temmuz 1884

Adolf Anderssen (Satranç Oyuncusu)

http://www.endgame.nl/ANDER.JPG

Tam Adı
: Karl Ernst Adolf Anderssen


Alman satranç ustası, klasik 19. yüzyıl satrancının önde gelen ustalarından biri. Uzun ve önemli bir satranç kariyeri vardır, 1851-1858 ve 1862-1866 yıllarında dünyanın en iyi oyuncusu olarak kabul ediliyordu. Gayri resmi dünya şampiyonu olarak da bilinir. Mükemmel oyunları bugün bile zevkle anılır.

Anderssen 1858'de Paul Morphy'e, 1866'da Wilheim Steinitz'e maçlar kaybetti. Ancak, hayatı boyunca çok önemli üç turnuva kazandı: Londra 1851, Londra 1862 ve Baden-Baden 1870.Ölümsüz Oyun diye süper bir oyun ile tanınır.

6 Temmuz 1818 - 13 Mart 1879

Philidor'un Maymunu (Satranç Oyuncusu)

Philidor, zamanının en iyi satranççısı sayılırdı. Herkes onunla satranç oynamak isterdi. Aynı zamanda opera bestekarı Philidor, satranç için bazen zaman bulamaması nedeniyle –efsaneye göre- bir şempazeye satranç öğretti. Bir gün bir İngiliz ziyaretçi gelip Philidor ile satranç oynamak istedi. Philidor, çalışmak zorunda olduğunu, eğer kabul ederse maymunu ile bir parti oynamasını teklif etti. Teklifi kabul eden İngiliz ilk oyunda “Mat olunca” maymuna öyle bir tokat attı ki, zavallı maymun uluyarak korku içinde dolabın üstüne çıktı. Philidor odaya geldiğinde, İngiliz af dileyip asla bir daha tekrarlamayacağına söz vererek maymunla bir kez daha oynamak istedi. Güç bela ikna edip indirdiler zavallı hayvanı. Philidor bu kez odada kalıp maçı izledi. Yarım saat sonra maymun birden sıçrayarak dolabın tepesine çıktı. İngiliz şaşkın bir halde dedi ki: “Bu sefer neden kaçtığını anlayamıyorum, ona bir şey yapmadım ki.” Philidor satranç tahtasına bakarak şöyle dedi: “Bayım, üç hamle sonra mat oluyorsunuz.”

Thinking Machine 4 (Online Satranç Programı)

Thinking Machine 4 Play the game sitesinde buradaki linkten oyunu oynayabilirsiniz. Resim galerisine bu linkten ulaşabilirsiniz.
Thinking table hakkında daha fazla resimede buradan ulaşabilirsiniz
http://img124.imageshack.us/img124/2867/thinkingvt5.jpg

Chess 3D (3 Boyutlu Bilgisayar Satranç Programı)





üç boyutlu satranç oynamayı sevenler için güzel bir program istersenizde iki boyutlu olarak da ayarlayabiliyorsunuz ben denedim kötü bir rakip değil,

Chess3D Download BURADAN İNDİRİN

External Download Mirror 1


Gayet güzel bir program... Tavsiye ediyorum! ;)

Swiss Manager Kullanım Kılavuzu (Satranç Bilgisayar Programı)

SWISS MANAGER SATRANÇ YARIŞMALARI EŞLENDİRME YAZILIMI KULLANIM KILAVUZU

SN.ABİDİN ÜNAL BEY'İN EMEĞİDİR.
Yazılım, Türkçe anlatımlı menü içermektedir. Veri girişi son derece kolaydır. Sporcu veri girişi için de sistem dosyaları kullanıldığından ilgili hücrelere sporcunun sadece soyadını yazmak yeterli olacaktır.

swissmanager deneme sürümü : http://www.swiss-manager.at/download.aspx?lan=1
örnekler için turnuva database :http://swiss-manager.at/database.aspx?lan=1
Yazılım bilinen yollar ile kurulur ve kullanıma hazır hale getirilir. Çalıştırıldığında açılan pencere üzerindeki ikonları tanıyalım.

Chess Base Light 2007 (Bilgisayar Satranç Programı)




ChessBase Light 2007
Kullanımı ücretsizdir.
http://www.chessbase.com/download/cblight2007/index.asp

Chessbase Light 2007 Türkçeleştirme


1. http://rapidshare.com/files/33353314/Turkce_dil_paketi.rar.html
Bu dosyayı indirip,rardan çıkartalım.İçerisinde Türkiye isimli bir dosya var,bu dosyayı;
Bilgisayarım/C/Program Files/Chessbase/CBLight 2007/Messages/ Klasörü içerisine aktaralım.

2-Şimdi Cb light programını açalım.Tolls/Options/Language / Turkish seçeneği /uygula / Ok


Arkadaşlar, programı bende kullanıyorum. Kesinlikle tavsiye ederim. Program ile .pgn formatlı oyunlarınızı yaratabilir, oynatabilirsiniz...

Chess Titans (Bilgisayar Satranç Oyunu)

Vista Chess Titans
Chess Titans, klasik satranç strateji oyununu üç boyutlu grafiklerle ve animasyonlarla canlandırır. Vurgulanan kareler satranç taşlarınızı hareket ettirebileceğiniz yerleri gösterir. Porselen, mermer veya ağaç oyun tahtası seçin ve oyun tahtasını istediğiniz gibi görüntülemek için serbestçe döndürün.
•Oyuncu sayısı: 1 veya 2
•Zorluk düzeyleri: 1 (acemi) - 10 (uzman)
•Normal oyun süresi: 10 - 60 dakika




İndirmek İçin TıkLayın!


Arkadaşlar, bu program Windows Vista'nın sisteminde olan bir oyundur. Oynamak isteyen arkadaşlar için koydum. Umarım beğenirsiniz. Gayet güzel bir programdır.

27 Mayıs 2009 Çarşamba

Açılışlardaki Temel İlkeler

Belki çoğunuz biliyordur ama bilmeyenler için yararlı olabileceğini düşünüyorum.


Taşları geliştirme


Bilindiği gibi oyunun başlangıcında tüm ağır taşlar (piyon dışındaki taşlar) piyon zincirinin gerisinde yer almaktadır. Dolayısıyla oyun alanı üzerinde hiçbir baskıları yoktur ve (at dışında) tümüyle hareketsizdirler. Bu yüzden açılışta, elden geldiğince hızlı bir şekilde oyuna sokulmaları, diğer deyişle piyon zincirinin dışına doğru hareket ettirilmeleri gerekmektedir.

Merkezin kontrolü

Satranç tahtasının geometrik olarak merkezindeki birbirine bitişik dört kareye merkez denilmektedir. Merkez bölgenin açılış hamleleri sırasında kontrol altına alınmasının iki açıdan önemi vardır. Birinci olarak bilindiği gibi ağır taşlar, kenarlardayken daha az etkilidir, tehdit edebildikleri karelerin sayısı daha azdır. Merkeze doğru hareket ettirildiklerinde kontrol alanları genişler. Bu ise oyuncuya taktik geliştirmede daha geniş bir esneklik sağlar. İkinci olarak merkezin kontrolü, rakip pozisyonunun merkezine yönelik bir yarma hareketine olanak sağlar ve rakibin pozisyonunu ikiye bölerek hareket olanaklarını kısıtlar. Böylece güçlü bir pozisyon elde etmesini sağlar. Bu yüzden rakipten önce merkezin kontrolünün ele geçirilmesine çalışılmalıdır.

Şahı güvenceye alma

Burada esas olan ilk adım, güvenli kanada doğru rok yapmaktır.

Piyonların yapısını koruma ve geliştirme

Rakip taşların ileri hareketini önleyecek bir piyon zinciri oluşturmak size büyük avantaj sağlar.

İyi açılışlar bu ilkelerin hepsine sadık kalan açılışlardır. Bu ilkelere sadık kalmak suretiyle siz de kendi açılışınızı oluşturabilirsiniz.

İtalyan Açılışı (Giuoco Piano)

1.e4 e5 - 2.Af3 Ac6

3.Fc4


Bu hamleler, Giuoco Piano veya İtalyan Açılışı’nı başlatır. Bir taşı oyuna sokmak ve Şah kanadında rok yapmaya hazırlık gibi güzel bir fikrin yanında İtalyan açılışındaki temel fikir, f7’deki piyonu, dolayısıyla Siyah şahı hedeflemektir. İtalyan Açılışı, Siyah için tehlikeli bir açılıştır. Siyah buna karşı ustalık isteyen bazı taktik hamleler yapmak durumundadır.

3…..Fc5

İki At Savunması, Traxler Gambiti, Ulvestad Varyantı ve Fried Liver Saldırısı gibi devam yolları Siyahın 3…..Af6 hamlesi ile devam eden varyantlardı. Ve sizlerinde bildiği gibi açılışlardaki ilk 3-5 hamle açılışların birbirleri ile karıştırılmasını sağlar. Konumuza geri dönersek Giuoco Piano veya İtalyan Açılışı’na bu küçük ayrıntıyı da dikkate alarak devam edebiliriz.

Beyazın, 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fc4 Fc5 ile başlayan İtalyan açılışındaki dördüncü hamlesi için diğer bir seçenekte:

4.c3

Bu, beyazın doğrudan merkezi ele geçirmek için yaptığı bir hamledir. Evans Gambitindeki gibi Beyaz, e5 piyonu ile c5’teki File saldıran d2-d4 hamlesinde ısrarcıdır. Bu hamleye Giuoco Piano (Sakin Oyun) denir. Siyah, merkezde hemen buna cevap verir:

4…..Af6 - 5.d4

Beyaz, merkezde oynamaya devam ediyor.


5…..exd4 - 6.cxd4

Resimdeki pozisyon gayet arzu edilen bir pozisyon izlenimi bırakıyor. Beyazın merkezdeki iki piyonu olan e4 ve d4, klasik piyon merkezi denilen bir formasyon yaratıyor. Görünüşe göre Beyaz isteyebileceği her şeyi elde etmiş, işin en güzel yanı bunu bir de tempoyla elde etmesi. Ayrıca Siyahın c5 Fili saldırı altında.

Ancak Beyaz için üstün bir oyun düşüncesiyle konumu bir kez daha inceleyip şu soruyu kendimize sormamız gerekir: “Siyah bir hata mı yaptı?” Siyahın önceki hamlelerinin yanlış olduğunu söyleyemeyiz. O halde eğer Siyah hata yapmadıysa, denge acaba Siyah aleyhine mi
bozuldu? Bu sorunun cevabı sadece hayır olabilir. Açılışları anlayabilme çabamızda bizlere yardım edebilecek olan şey işte bu temel ve basit sorulardır. Sürekli bu tür sorular sorarak sevdiğimiz açılışlardaki gerçeği sanırım daha iyi yakalayabiliriz. Şimdi siyah nasıl devam etmeli?

6…..Fb4+ - 7.Fd2

Beyaz, kişi önlüyor. Beyaz, 7.Ac3 Axc4 8.0-0 Axc3 9.d5 oynayarak Möller Saldırısını da başlatabilirdi. Kuramcılar bu hamle dizisine, 9…..Ff6 10.Ke1 Ae7 11.Kxe4 d6 şeklinde devam eden Siyah için iyi bir devam yolunu bulmuşlardır.

7…..Fxd2+ - 8.Abxd2 d5!

Kesin bir karşı koyma ile Beyazın klasik piyon merkezi yıkılmıştır.


9.exd5 Axd5 - 10.Vb3 Ace7

Bu son konum, tecrübenin kabaca eşit olduğunu ortaya koyduğu Giuoco Piano’nun ana pozisyonunu gösteriyor.

26 Mayıs 2009 Salı

Gamyun Satranç Kara Listesi

merhabalar arkadaşlar. bundan sonra bu sayfada ayrıca gamyun satrancında halk dilinde "şerefsizlik" olarak tabir edilen;
*korkup kaçmak
*hile yapmak
deyimlerini kullanan kişilerin gamyun'daki nickleri ve yaptıkları listelenilecektir. sizde yorum olarak yazarsanız kara listeye eklenir..


KARA LİSTE

*DAFRUT = Oyundan kaçtı, 20 hamle için 15 dakika sürdürdü.
*61serkan61 = Oyundan kaçtı
*SeMoBeY21 = Oyundan kaçtı

Nasıl Satranç Çalışmalıyım?

Merhabalar
Genellikle en çok sorulardan ve cevabıda en zor olan sorulardan biridir bu..
Nasıl Satranç çalışmalıyım..
Satranç oyununda temel taş hareketlerini ve temel temaları öğrendikten sonra planlı bir çalışma şarttır.. Çoğu oyuncu Taşların hareketlerini öğrendikten sonra hemen açılış çalışma gibi bir handikapa düşerler, veya oyunsonunun önemini bir yerlerden duymuş ve tavsiyeler doğrultusunda hemen oyun sonu çalışmaya başlarlar.. Bunların doğruluk payı olduğu gibi sırasının yanlışlığı satranç gelişimine yarardan çok zarar getirir..
Şimdi sırası ile Satranç a yeni başlamış veya kabaca UKD si 1800 altında olan bir oyuncu için Tamamen Şahsi önerilerimi paylaşmak isterim..
Öneriler
1.Taşların hareketlerinin kavranması
2.Notasyon ve Tahtanın tanınması
3.Şiş , çatal vs gibi temaların öğrenilmesi
sonrasında yapılacak ilk adım Kombinezon çözmektir..
Satranç kabaca Taktik ve Strateji olarak ikiye ayrılır.. Taktik ten kastımız şiş çatal yada mat oluşturacak temalardır, Unutmayın materyal üstünlüğü yada konum üstünlüğü ne olursa olsun Rakibi Mat edince oyun biter ! yani ben çok üstündüm ama matı görmemişim gibi mazeretler kabul edilemez , 1,2,3 öğrenimiden hemen sonra taktik çalışmalara geçmek gereklidir.. iyi bir oyuncu olma yolundaki adayın günlük en az 2 saat taktik çalışması gereklidir.. taktik çalışırken bazı noktalar çok önemlidir.. Seçilecek taktik soruları mümkünse bir arkadaşınız yada öğretmeniniz seçsin , Zira sorular kolaydan zora doğru olmalıdır.. Her soru için en fazla 5 dk zaman ayrılmalıdır.. Taktik çalışan oyuncu bu 5 dk içinde eğer soruyu çözemezse ASLA CEVABA BAKMAMALIDIR.. çözdüğünüz soruyu birine para karşılığı hazırlattığınızı varsayın ve bu sebepten dolayı soruyu kendinizin çözmeniz gerektiğinize kendinizi ikna edin.. Hemen çözümüne bakılan soru artık kaybedilmiş bir sorudur.. örneğin 2 saatlik(120 dk) Taktik çalışmada çözmeniz gereken soru sayısı 24 ü geçmemelidir.. Soruları çözerken mutlaka cevaplarını boş bir kağıda notasyon olarak yazın.. 5 dk içinde çözemediğiniz soruyu atlayıp diğer soruya geçin 24 soru içinden 9 adet soruyu çözemediyseniz , çözemediğiniz her soru için tekrar 5 dk zaman ayırın ve tekrar çözmeyi deneyin.. eğer hala çözemediğiniz sorular varsa bu soruları ertesi gün çözmek için işaretleyip bir kenara koyun.. Çözemediğiniz Her taktik problem zihninizde derin izler bırakır eğer kolaya kaçar cevabına bakarsanız zihninizde hiç bir iz bırakılmamış olacaktır..
Bu şekilde taktik çalışmayı en az 6 ay yaptığınızı kabul ediyorum ve ikinci ve en önemli aşamaya geliyoruz.. Oyun sonu ! işte size satranç ı asıl öğretecek olan Materyaliniz.. Oyun sonu çalıştıkça satrançınızın ne kadar ilerlediğini fark edeceksiniz.. Daha önce taktik çalışma yapmamış bir kişinin oyunsonu çalışması çok zor ve faydasızdır.. Zira satranç ta en önemli unsur hesap yeteneğidir.. hesap yeteneğiniz 6 ay boyunca gelişecek en önemlisi hayal gücünüz sınır tanımayacak hale gelecek .. .
Oyun sonu çalışırken Taktik çalışmayı asla bırakmayın.. Oyun sonu çalışmalarınıza ilave olarak yine günlük 2 saat taktik çalışmalarınızı devam ettirin..
Buraya kadarki çalışmalarınız neredeyse 1 yılınızı almış olacaktır, Bundan sonraki adım ise Konumsal satrançın esaslarını öğrenmektir, Analizli oyunlar , zayıf karaler , dikeylerin ele geçirilmesi gibi stratejik ögelerin öğrenilmesidir.. bu konuda Koblenz in Turnuvaya hazırlık kitabını okumanız faydalı olacaktır, veya Sistematik antreman size strateji de rehber olabilir, Tabi hatırlatmamda fayda var bu tip kitapları çalışırken de taktik çalışmayı bırakmıyorsunuz.. Taktik çalışma hayatınızın her döneminde mutlaka yapılması gereken bir çalışmadır..Unutmayın Hesap yeteneğiniz köreldiği an satranç kabiliyetiniz de bitmiş demektir..
işte bütün bu çalışmaları bitirdikten sonra artık açılış çalışmaya ve kendinize bir repartuar hazırlamaya başlayabilirsiniz demektir.. Başlangıçta e4 ile başlayan açılışları tercih etmelisiniz belki hayatınızda hiç bir turnuvada şah gambiti oynamayacaksınız ama mutlaka antreman amaçlı şah gambiti oynamalısınız.. italyan açılışı , danimarka gambiti gibi açılışlar sizin taktik gücünüzü sergileyebileceğiniz açılışlardır.. belirli bir tecrübe edindikten sonra strateji bilgisi isteyen açılışları çalışabilirsiniz.. sicilya, vezirgambiti, şah-hint , Grunfeld gibi açılışlar ilk seçilecek açılışlardan değildir.. görüldüğü gibi açılış seçerken bile bir sıra vardır ve çok önemlidir..
Bütün bunları yapmış bir oyuncu için çalışma şekli ne olmalıdır.. Bugün itibarı ile yine kanaatimce piyasadaki en iyi satranç çalışmada yardımcı program chessmaster 10 edition dır.. Size rating vermesi yönü ile emsallerinden üstündür.. Burada bu programın gücünü ne test ediyoruz nede sorguluyoruz.. Piyasada chessmasterdan daha kuvvetli programlarda mevcut olmasına rağmen biz chessmaster 10 edition seçiyoruz.. peki nasıl kullanacağız..
Hemen bir kullanıcı ismi seçiyoruz size başlangıçta 600 rating vercektir.. Hemen listeden 600 ün bir üstünde olan oyuncu ile en az 15 dk lık bir maç yapıyoruz.. maçı kazandığınız zaman sizin rating iniz artacaktır.. örneğin rating iniz 814 oldu diyelim .. tutup çok kuvvetli yada çok zayıf bir oyuncu seçmiyorsunuz.. 814 ün bir üstündeki oyuncu ile oynamalısınız.. kazanırsanız yine rating iniz artacaktır , kaybederseniz ratinginiz düşecektir,, kural şu kendi ratinginizin hemen bir üstündeki oyuncu ile maç yapmak olmalıdır.. burada amaç hep sizden biraz daha kuvvetli ile oyun oynamaktır, Zira kendinizden daha zayıflarla oynamak sizin satrançınızın gerilemesine sebep olur.. Kendinizden çok kuvvetli biri ile satranç oynamak ise hem sizin moralinizi bozar hemde size hiç bir değer katmaz.. hedefiniz hep mevcut ratinginizden hemen bir üste olan oyuncu ile oynamak olmalıdır.. Çoğu oyuncu Fritz gibi bir program edinir hatta piyasadaki en son sürümünü alır ve onunla maç yapar yenemediği zaman Fritz 10 müthiş kuvvetli bir program deyip birde programa övgüde bulunur.. bunun size hiç bir artısı yoktur.. Basamak basamak ilerlemek gereklidir.. bu yönü ile chessmaster 10 şu an için ideal bir çalışma programıdır..
Bilgisayarla satranç dışında Arkadaşlarınızla da satranç oynayabilirsiniz.. Oynamış olduğunuz her maçı mutlaka notasyon ile kaydedin .. sonra evde chessbase gibi bir program ile maçınızı mutlaka analiz ediniz.. bilgisayar ile analiz bilmiyor iseniz bunu bir arkadaşınızdan öğrenebilirsiniz.. ilerleyen dönemde bu konuda da bir mesaj yazarak yardımcı olacağım....
Buraya kadar yazdığım mesaj tamamen kendi şahsi görüşlerimi ihtiva eder..
Kolay gelsin..


Yazar: Ajlan Uçar

yazı için Ajlan Bey'e teşekkürler...

UKD puanına nasıl sahip olabilirim?

UKD HAKKINDA

1.UKD puanı sahibi nasıl olabilirim?

En az 7 maç oynamak kaydı ile 1000 üzeri performans gösteren her sporcunun ukd puanı çıkar. Daha az maç ya da daha az performans puanı sahibi oyuncuların bu bilgileri sporcu için arşive kaldırılır. Arşivde bulunan sporcular "en az 7 maç" oynama şartını yerine getirmeleri ve bu yarışmalardan elde ettiği performans puanlarının aritmetik ortalamasının 1000 üzeri olması durumunda ukd puanı sahibi olurlar.

2. Düşük ukd sahibi bir sporcuyu yenmekle yüksek ukd sahibi bir sporcuyu yenmek arasında kazanım açısından herhangi bir fark var mıdır? Turnuvalarda dereceye girmenin herhangi bir katkısı var mıdır?

Oynadığınız sporcunun ukd puanı sizden ne kadar yüksek ise kazanımınız doğal olarak o kadar yüksek olacaktır. Turnuvada derece yapmanızın direkt olarak ukd puanınız artışına herhangi bir katkısı yoktur.

3. Birçok yarışmaya katıldığım halde bu yarışmalardan hiçbirinin ukd hesaplamalarında yer almadığını gördüm. Sebebi nedir?

UKD Değerlendirme Kurulu kendisine ulaşan tüm "turnuva paketleri" ni değerlendirmekte ve uygun görülenlerini ukd hesaplamalarına almaktadır. Katılmış olduğunuz yarışmaların ukd hesaplarında yer almama sebebi söz konusu yarışmaların "turnuva paketleri" nin tarafımıza ulaştırılmamış olmasıdır.

4. UKD puanımı sorguladığımda T.C. Kimlik numaram yazılı olmasına rağmen halen ismimin yanında "Lisans TC Kimlik No Eksik" uyarısı var. Bu ne anlama geliyor?

Sistemimiz T.C. kimlik numaralarına bakarak lisans veritabanından otomatik olarak lisans bilgilerinizi almakta ve kişi kartınızı oluşturmaktadır. Lisans veritabanında kaydı olmayan sporcularımızda belirttiğiniz uyarı çıkmaktadır. Bu durum yakında hizmete girecek olan "lisans bilgi" sistemi sayesinde düzeltilecektir.

5. Kişi kartımdaki lisans bilgilerinden "kulüp" kısmında(doğum tarihi,vize tarihi vs.) yanlışlık var. Düzeltilmesini talep ediyorum.

Sistemimiz T.C. kimlik numaranıza bakarak lisans bilgilerinizi otomatik olarak lisans veritabanından aldığı için bu bilgileri düzeltmede sisteme herhangi bir müdahalede bulunamıyoruz. Bu durum yakında hizmete girecek olan "lisans bilgi" sistemi sayesinde düzeltilecektir.


Buradan indirebilirsiniz


Gerekli anlatımı yukarıdaki dosyadan indirebilirsiniz.. ;)

Kasparov vs DeepBlue

Kasparov ve DeepBlue satranç bilgisayarının 1996-1997 yıllarında yaptığı iki maçın png dosyaları linkteki rar dosyasının içindedir.

http://rapidshare.com/files/97694990...s-deepblue.rar

Baby Chess (Bebek Satrancı)

2şerli 2 takım şeklinde toplam 4 kişiyle oynanır. aynı takımda olanlar biri siyah biri beyaz olmak üzere yanyana oturur. rakibin taşını yiyen oyuncu yedigi taşı hemen yanındaki arkadışına verir. taşı alan oyuncu lazım olduğu zaman veya istediği zaman (sıra onda olmalı) oyunda istediği yere koyar. gelen taşla mat edebilir veya mattan kurtulabilirsiniz. oyunda ilk matı yapan takım kazanmış sayılır. çok zevklidir. tabi oyunun zevkli geçmesi içinde 2 tane saat olması çok önemlidir.

Bu resim yeniden boyutlandırıldı. Resimin özgün boyutunu görmek için buraya tıklayın.


Genelde 5 er dakikadan oynanır. mat durumuna giren masa genelde diğer masayı bekler ve oynamaz. atlar piyonlar genelde en önemli taşlardır. gerçi kullanıma göre değişir. genelde bol kahkahalı bir oyundur.

Bu oyunda, "şah" denmez, şah alınır ve yandaki oyuncuya verilir, takımdaş, oyuna taş koymak üzere elindekileri kontrol ettiğinde şahı görüp smiley pozisyonuna geçer. şahı alan takım kazanmış sayılır.

iki saat olması hakikaten önemlidir ama bu konuda da dikkat edilmesi gereken husus, saate, hamle yapılan elle basılması gerektiğidir.

işi dalgaya vurup, yandakinden taş istemek, hatta yardım istemek, hatta ve hatta yandaki masadan taş çalmak gibi enstantaneler de mümkündür, çok sık yapılırsa tadı kaçar.

Bu oyun satranç mantığını geliştirmez. kendine has bir mantık yaratır.

Bir dönem de fena halde moda olmuş olan oyun. takım arkadaşınıza güvenmenizi gerektirir.

Ankara'da vaktiyle ali ipek tarafından ted satranç eğitim merkezi'nde oynanması yasaklandığından fazla yayılmamış ve gelişmemiş satranç türüdür. gördüğüm kadarıyla en kralı isd'de oynanmaktadır.

Fazla düşünmeden hızlı oynama, şah kapmaya yeltenme gibi alışkanlıklar yaptığı için birçok satranç hocasının öğrencilerine yasakladığı bir oyundur.

Eş seçerken özen göstermeniz tavsiye olunur, hatta salık verilir:

Takım tartışmalarına sebebiyet verebilen zevkli bir çeşit...

Ecnebiler bughouse tabir ettikleri halde, bizde ne hikmetse böyle bir ingilizce adla yer etmiş bir satranç varyasyonudur.

Bir dönem ümraniye anadolu lisesinde milli spor haline gelmiş oyun.

Kendine has anlayışı ve hatta açılış teorisi olan satranç türevidir.

Özellikle uzunca bir süre baby chess oynadıktan sonra, "sıradan ölümlü insanların oynadığı satranç"a dönmek bir takım trajikomik durumların ortaya çıkmasına yol açabilir.
Şöyledir ki, baby chess oyununda rakip şahı ortaya çıkarmak çok önemlidir. şah ortada ve saldırıya açık konumda bulunduğu takdirde ortaktan gelecek bilimum taşlarla tahta ortasında mat dizmek olasıdır. bunu yapmanın en bilinen yollarından biri f7 ya da f2'ye çakmaktır*. örneğin f7'ye bir at patlatırsınız, rakip şahla alırsa da, daha sonra ortaktan gelecek taşlarla matı dizersiniz. bu nedenle f7'nin savunulmasına, ya da rakip orada bulunan ere çaktıktan sonra taşın üstüne yatarak* konumu tutmaya yönelik birçok sistem geliştirilmiştir.

Saatlerce baby chess oynadıktan sonra demete* oturulur. ilk üç hamle kaçınılmaz olarak af3-ag5 ve axf7 olur. bu sırada içten içe rakibin f7'yi dahi tutmayı düşünmeyecek denli keklik olduğu düşünülerek sevinilmektedir. f7'ye çakılır, yan tarafa dönülür ve ortağın size hangi taşları verebileceğine göz atılır.... ancaaak... elbette yan taraftaki masa boştur! kişi kendine okkalı bir küfür savurduktan sonra terk eder.

Satranctan kesinlikle daha zevkli olan satranc turevi, eski istanbul satranc sampiyonlarından hasan kılıcaslan'dan daha iyisini görmedim. iki versiyonu vardır, birinde 2serli iki ekipin maçı olur. kesinlikle kaybeden takım kendi arasında kavga eder. diğer bir versiyonu ise iki oyuncu karşı karşıya 2 satranc takımı + 2 saatle oynar, yani partnerinin yerine de kendisi oynar. internet chess club'da bir versiyonu daha var tek takım tek saat ama rakipten aldığınız taşları kendiniz istediğiniz yere koyabiliyorsunuz. hepsi birbirinden zevklidir.

Satranç'ta Kazanadıran Açılışlar

http://www.scribd.com/doc/35291/Winning-Chess-Openings-Yasser-Seirawan

Satranç'ta Kazandıran Açılışlar - Yasser Seirawan

-----------------------------------------------------------------------------------------

Açılan dosya PDF türünden olduğundan Bilgisayarınızda Adobe Flash Player'in kurulu olması gerekir...

Adobe Flash Player Download

www.adobe.com/products/flashplayer/

Satranç Kitapları (E-book Arşivi)

Endgame Analysis: School of Chess Excellence 1 (School of Chess Excellence)

http://rapidshare.com/files/10924833...e_Analysis.rar





Starting Out: Closed Sicilian (Starting Out - Everyman Chess)

http://rapidshare.com/files/10924616...d_Sicilian.rar





Art of Attack in Chess

http://rapidshare.com/files/10924586...k_In_Chess.rar





Chess Endgame Training by Bernd Rosen

http://rapidshare.com/files/10924025...e_Training.rar





Interview with a Grandmaster by Aaron Summerscale

http://rapidshare.com/files/10922942...randmaster.rar





Winning Pawn Structures by Alexander Baburin

http://rapidshare.com/files/10922287...er_Baburin.rar





The Power Chess Program: Book 1: A Unique Training Course to Improve Your Chess (Paperback)
by Nigel Davies

http://rapidshare.com/files/10922052...ss_Program.rar





Rapid Chess Improvement (Everyman Chess) by Michael de la Maza

http://rapidshare.com/files/10921920...mprovement.rar





Psychology in Chess by Nikolai Krogius

http://rapidshare.com/files/10921721...y_in_chess.rar





Opening Play - Everyman Chess by Chris Ward

http://rapidshare.com/files/10921592...yman_Chess.rar





My System by Nimzowitsch Aaron

http://rapidshare.com/files/10921494...tsch_Aaron.rar





My 60 Memorable Chess Games by Bobby Fischer

http://rapidshare.com/files/10920966...by_Fischer.rar





Modern chess openings by Nick de Firmian

http://rapidshare.com/files/10920856...de_Firmian.rar





Mastering the Sicilian by Dany Kopec

http://rapidshare.com/files/10920658...Dany_Kopec.rar





Mastering the Endgame by Flear Glenn

http://rapidshare.com/files/10920585...lear_Glenn.rar





Logical Chess Move By Move by Irving Chernev

http://rapidshare.com/files/10920549...ng_Chernev.rar





Improve your middlegame play by Andrew Kinsman

http://rapidshare.com/files/10920320...ew_Kinsman.rar





How to play the Sicilian Defence by David Levy, Kevin O'Connell

http://rapidshare.com/files/10920240...an_Defence.rar





How To Play Good Opening Moves by Edmar Mednis

http://rapidshare.com/files/10920096...ning_Moves.rar





How to play dynamic chess by Valery Beim

http://rapidshare.com/files/10920049...amic_chess.rar





Fundamental chess endings by Karsten Muller

http://rapidshare.com/files/10919893...ss_endings.rar





Excelling At Technical Chess by Aagaard Jacob

will upload shortly





Dynamic chess strategy by Suba

http://rapidshare.com/files/10918960...egy_-_Suba.rar





Chess Training Pocket Book 300 by Lev Alburt

http://rapidshare.com/files/10918451...t_Book_300.rar





Bobby Fischer Teaches Chess

http://rapidshare.com/files/10918355...ches_Chess.rar





Attacking with 1. e4 by John Emms

http://rapidshare.com/files/10917015...with_1._e4.rar





Train like a grandmaster by Alexander Kotov

http://rapidshare.com/files/10916268...randmaster.rar




303 Tricky Chess Tactics by Fred Wilson and Bruce Alberston

http://rapidshare.com/files/10916207...ky_Tactics.rar

Marshall's Chess Openings (E-Book)

Marshall's Chess Openings
Bir satranç açılış kitabı.
ilk 5-6 sayfa boş öyle görüp boş demeyin http://rapidshare.com/files/19353877..._305_.rar.html

100 Kale Finali Kitabı

Evet ustalık yolunda ilerleyen her oyuncunun kale finallerinin iyi olması gerekir ve kale finalleri mutlak suretle çalışılmalıdır işte elimde olan 19 sayfalık Kale Finalleri kitabını sizlerle paylaşmak istiyorum link kendi uploadımdır...

100 Rook Endings (100 Kale Finali) : http://rapidshare.com/files/20367767..._305_.pdf.html

Beyaz Oynar Ve Kazanır



Beyaz oynar ve kazanır..

Kolay gelsin...

14 Mayıs 2009 Perşembe

Einstein Ve Satranç


Albert Einstein (1879 – 1955) yılları arasında yaşamış Alman asıllı fizikçi. Nobel ödülü almış, zeki, üretici ve savaşa karşı bir insandı. Dünya Şampiyonu Dr. Lasker matematik ve felsefe çalışmalarını çok beğenirdi. Dr. Lasker’in bir kitabına önsöz yazmıştır. Satranç oynamayı çok severdi. Hacim boyutlarını kanıtlamak için satrançtan faydalanmıştır. Satrancı bilim ve spor olarak görür, ilerleyebilmek için çok çalışmak gerektiğini savunurdu. Sanatı sever, satrancın hayal gücünü geliştirdiğine inanırdı. Açık bir oyunu vardı ve zamanını iyi kullanırdı.

Albert Einstein – Robert Oppenheim, Princenton 1933, İspanyol Açılışı
1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fb5 a6 4.Fa4 b5 5.Fb3 Af6 6.0-0 Axe4 7.Ke1 d5 8.a4 b4 9.d3 Ac5 10.Axe5 Ae7 11.Vf3 f6 12.Vh5+ g6 13.Axg6 hxg6 14.Vxh8 Axb3 15.cxb3 £d6 16.Vh6 Şd7 17.Fxf8 Fb7 18.Vg7 Ke8 19.Ad2 c5 20.Kad1 a5 21.Ac4 dxc4 22.dxc4 Vxd1 23.Kxd1+ Şc8 24.Fxe7 1 – 0 (Oyunları izlemek için: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1261614)
Bazı oyun yorumları: (6 internet sitesi) 8.a4?! 8…b4?! 9…Ac5?! 11…f6? (11...Fe6) (11…bxe6) 12.Vh5+! 13.Axg6! 15…Vd6? (15...Şf7) 21.Ac4!



“Satranç, ustalarını zincire vurup ruhlarını öylesine biçimlendirir ki, en güçlüsünün bile içsel özgürlüğü bunun cefasını çeker.” Albert Einstein

Şaşırtan Açılışlar


Yayın dili ingilizce ama güzel bir kitap,pdf formatında...

AçıLışLar ve TuzakLar Hakkında YazıLmış Bir Kitap.

http://rapidshare.com/files/16233650...us.By.Lost.rar

29 Satranç Kitabı

29 Satranç Kitabı


29 Harika satranç kitabı...

Jacob Aagaard & Esben Lund - Meeting 1.d4
Jacob Aagaard - Inside the
Chess Mind - How Players of All Levels Think About the Game
Jan Timman -
Curacao 1962 - The Battle of Minds That Shook the Chess World
Joe Galagher -
Magic of Mikhail Tal (scanned by Dendix)
John Nunn - Understanding Chess Move
by Move (Caissa Lovers)
Jonathan Tisdall - Improve your chess (scanned by
Dendix)
Larry Evans - New Ideas in Chess (single pages)
Larry Evans -
Trophy Chess - Lessing Rosenwald Tournament 1954-1955
Larry Evans, Svetozar
Gligoric et al. - How to Open a Chess Game
Jacob Aagaard - Excelling at
Chess
Jacob Aagaard - Inside the Chess Mind (pp. 1-41 + cover)
Jacob
Aagaard Inside the Chess Mind
Jacob Aagard -
Exceling_Techinical_Chess_Aagaard
James Mason & W. H. K. Pollock - St.
Petersburg Tournament 1895-96
James Mason - The principles of chess in theory
& practice [1894]
Jan Timman - Curacao 1962 - The Battle of Minds That
Shook the Chess World
Jason Hofferle - The Rules of Chess
Jeremy Silman -
How to Reassess Your Chess
Jeremy Silman - The Amateurs Mind - Turning Chess
Misconceptions Into Chess Mastery
Jeremy Silman - The Reassess Your Chess
Workbook
John Cochrane - A Treatise on the Game of Chess
John Emms - More
Simple Chess
John Emms - Simple Chess
John Nunn - Secrets of Practical
Chess
John W. Collins - Maxims of Chess
Jon Edwards - Teach Yourself
VISUALLY Chess
Jose Raul Capablanca - Chess Fundamentals
Joseph Kling
& Bernard Horwitz - The Chess Player, Vols. 1-2 (1852)
Jose Raul
Capablanca - A Primer of Chess (1935)
Karsten Mueller - Kramnik vs. Deep
Fritz 2002
Lev Alburt & Sam Palatnik - The King in Jeopardy
Lev Alburt
- Test and Improve Your Chess (missing pp. 103 & 112)
Lev Polugaevsky -
Grandmaster Achievement

DownLoad:

http://rapidshare.com/files/12511878..._29_.part1.rar
http://rapidshare.com/files/12512207..._29_.part2.rar
http://rapidshare.com/files/12511525..._29_.part3.rar
http://rapidshare.com/files/12511834..._29_.part4.rar

13 Mayıs 2009 Çarşamba

Garry Kasparov Kitapları (9 Adet)

Kitaplar:

Garry Kasparov & Alexander Nikitin -The Sicilian Scheveningen

Garry Kasparov's Gambit - Guide to Chess

Gary Kasparov-Otto Borik- Kasparov's chess openings a world champion's repertoire

Garry Kasparov - Fighting Chess

Garry Kasparov - School of Chess

Garry Kasparov - The Test of Time

Garry Kasparov - My Brilliant Games

Garry Kasparov Teaches Chess

Modern Art of Attack - The Era of Tal,Fischer and Kasparov

http://depositfiles.com/files/xu07oyqim

şifre : simetriexeni

9 Mayıs 2009 Cumartesi

Piyon

http://img217.imageshack.us/img217/4834/piyonrr1.jpg

Dünya Satranç Şampiyonları

Dünya Satranç Şampiyonları
Adı Soyadı Dünya Şampiyonu Olduğu Yıllar

Wilhelm Steinitz 1886 - 1894
Emanuel Lasker 1894 - 1921
Jose Raul Capablanca 1921 - 1927
Alexander Alekhine 1927 - 1935,
1937 - 1946

Max Euwe 1935 - 1937
Mikhail Botvinnik
1948 - 1957,

1958 - 1960,

1961 - 1963

Vassily Smislov 1957 - 1958
Mikhail Tal 1960 - 1961
Tigran Petrosian 1963 - 1969
Boris Spassky 1969 - 1972
Robert Fischer 1972 - 1975
Anatoly Karpov 1975 - 1985
1993 - 1999(FIDE)

Garry Kasparov 1985 - 1993
Garry Kasparov 1993 - 2000(ACP)
Alexander Khalifman 1999 - 2000(FIDE)
Vladimir Kramnik 2000 - 2006(Brain Game, Klasik)
Viswanathan Anand 2000 - 2002 (FIDE)
Ruslan Panamariov 2002 - 2004 (FIDE)
Rustam Kasımdzhanov 2004 - 2005 (FIDE)
Veselin Topalov 2005 - 2006 (FIDE)
Vladimir Kramnik 2006 - .......

1998'den sonra iki ayrı dünya şampiyonluğu kabul edilmeye başlanmıştır. Biri FIDE'nin (Dünya Satranç Federasyonu) düzenlediği dünya birinciliği turnuvasını kazanan dünya şampiyonu, diğeri de Profesyonel Satranççılar Birliğinin dünya şampiyonu. 2001 yılında FIDE'nin dünya şampiyonu V. Anand'dır, Profesyonel Satranççılar Birliğinin dünya şampiyonu da V. Kramnik'tir.
Dünya Satranç Şampiyonlarının hepsinin deha düzeyinde zekaları olduğu bilinmektedir. Bu dünya şampiyonlarından bazıları bilim ve matematik alanında da dünyanın önde gelen bilim adamlarından idiler. Emanuel Lasker matematikçi ve filozof idi. Dr. Max Euwe matematik doktorası sahibiydi ve matematik hocalığı yaptı. Mikhail Botvinnik mühendis ve daha sonra profesör olmuş, bilgisayar alanında çok değerli bilimsel çalışmalar yapmıştır.

Notasyonlu Örnek Bir Satranç Maçı

NOT: Bu paylaşım Nightwalker adlı kişiden alınmıştır. Teşekkürler..


sit kısa bir sunu ama öğrencilerime notasyonu öğretirken kullanmıştım. Notasyon kağıdı ile birlikte satranç tahtası. Örnek bir maçım.


INDIR

Satrancın İnsan Üzerindeki Etkileri

Satrancın; insanlar üzerinde akademik performans ile doğrudan ilişkili olduğunu düşündüğümüzden okullarda olması istiyoruz. Satranç çocukların; aşağıdaki yetenekleri kazandırır ve zekalarını geliştirmektedir.


Planlama – Çocuklar uzun vadeli hedeflere odaklanmayı ve buna ulaşmak için adım adım ilerlemeyi öğrenirler. Aynı zamanda farklı gelişmeler karşısında planlarını tekrar gözden geçirip gerekli değişiklikleri yapmayı öğrenirler.


Seçenekleri Değerlendirme – Çocuklar akıllarına gelen ilk şeyi yapmamayı öğrenirler. Alternatifler düşünmeyi değişik durumlarda alternatiflerin artı ve eksilerini değerlendirmeyi öğrenirler.


Gözünde Canlandırma – Çocuklara bir seri olayı olmadan önce gözlerinde canlandırmayı öğretir. Öncelikle gözlerinde canlandırma yeteneklerini geliştirmek için taşlara dokunmadan sadece bir hamleyle başlayıp daha sonra birçok hamleyi beyinlerinde yapmaları birçok alıştırma ile sağlanır.

Odaklanma (Dikkat Toplama) – Çocuklara dikkatle gözlemleme ve konsantre olmayı öğretir. Ne kadar zeki olurlarsa olsunlar olayları dikkatle izleyemezlerse doğru tepkileri vermezler.

Kuvvetli Analiz – Çocuklar özel yada ardışık bir çok olayı değerlendirmeyi öğrenir. Olacaklar bana yardım mı eder yoksa zarar mı verir? Mantıklı düşünerek karar vermek her zaman ani tepkilerden daha iyidir.

İleriyi Düşünme (Görme) – Çocuklar bir hareketi yapmadan önce düşünmeyi öğrenirler. Biz kendilerine şimdi yapacağına gelecek tepkileri ve bu tepkilere karşı ne cevap vereceklerini sormalarını ve düşünmelerini sağlarız. Zaman içinde satranç sabırlı ve düşünceli olmayı öğretir.

Kuramsal Düşünme – Çocuklar periyodik olarak detayları bırakıp daha büyük resmi düşünmeyi öğrenirler. Aynı zamanda model oluşturmayı ve bu modeli farklı ama ilişkili durumlarda kullanmayı öğrenir.


Birçok farklı düşünceyle eşzamanlı uğraşmak; Çocuklar herhangi bir durumun kendilerini fazlasıyla zaptedmesi yerine değişik faktörleri aynı anda tartmayı, ölçmeyi öğrenirler. Bu yeteneklerin hiçbiri sadece satranca özgü olmamakla beraber tamamı oyunun parçalarını oluşturur.

Satrancın en güzel yanlarından biri çocuğun zekasını kamçılayan bir eğitim metodu, yukarıdaki yetenekleri kazandırırken eğlenceli vakit geçirmelerini de sağlamasıdır.Sonuç olarak çocuklar kritik durumlarda iyi düşünme, daha iyi problem çözme ve bağımsız karar verme yeteneğini kazanırlar ve geliştirirler. Okullarda satranç, değişik din, dil, cinsiyet, ırktan öğrencileri bir araya getiren hep birlikte eğlenceli vakit geçirmelerini sağlayan bir köprüdür. Satranç kişisel arkadaşlıkları geliştiren ve aynı zamanda çocuklar takım halinde müsabakalarda diğer okullarla mücadele ederken okul ruhunu geliştirir. Satranç aynı zamanda sportmenliği de öğretir. Başarı ile kazanmak veya defansa çekilirken bırakmadan mücadeleye devam etmeği de öğretir. Satrancın çocuklarda, motivasyonu yükselttiği, davranışları düzelttiği, kendine güveni ve katılımcılığı artırdığı yönünde çok fazla örnek vardır. Satranç pozitif sosyal açılım yaratmaktadır. Satranç kolaylıkla öğrenilen ve her yaş için eğlenceli mükemmel bir spordur.


Bu sonuçlara çeşitli araştırmalar sonucu ulaşılmıştır. Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada’nın çeşitli bölgelerinde yapılan araştırmalarda, satrancın matematik ve okuma derslerindeki standart testlerde başarıyı artırdığı tesbit edilmiştir.

New York Şehrinde 100 den fazla okul ve 3000 çocuk arasında yapılan bir programda İngilizce ve matematik derslerinde yüksek notlar alan öğrencilerin çoğunun satranç ile ilgili oldukları gözlenmiştir. Houston, Texas ve Bradford, Pennsylvania da yapılan çalışmalarda satrancın Watson Glaser kritik ve yaratıcı düşünme yeteneği testlerinde yüksek skorlar alınmasında faydalı olduğu tesbit edilmiştir.


Satranç karmaşık ve kontralar üzerine kurulu bir oyundur. Oyun belirli kurallar üzerine kurulu olsa da hayal gücü ve yaratıcılık ister. Oyuncular ileriyi düşünerek o anı oynarlar.

Zorlu matematik veya fen problemleri kadar iddialı ama eğlencelidir. Düşünülerek adım adım ilerlenir ama cazibesi heyecandır. Belki de bu olağanüstü dengeleri oluşturan zıtlıklar nedeniyle satranç çocuklar için mükemmel bir spordur (oyundur).
Satranç 2 bin yıldır var olmasına rağmen eğitimde değerli bir araç olarak kullanılabilmesi yeni yeni kavranılmaktadır. 1997 yılında yapılan araştırmalar matematik, fen ve okuma alanlarında görülen başarıların arkasındaki gizli başarının satranç sporuna ait olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte kavrama yeteneğindeki ciddi gelişmenin yanı sıra bilgiye ve mantığa dayalı çıkarımlarda, varsayım, stratejik düşünebilme, mantık, geleceği kurgulama ve karar verme gibi alanların gelişiminde satranç çok önemli rol oynamaktadır.

Zihin ile ilgili konular dışında, satranç sporunun ; kişisel değerleri güçlendirme, başkalarına saygılı olma, sabır ve farklı bakış açılarını kabullenebilme gibi sosyal davranışların üzerinde de etkisi çok önemlidir. Yine yapılan araştırmalar göstermiştir ki satranç sporu için gerekli olan beceriler dil öğrenmek için gerekli olan becerilerle benzerlik göstermektedir. Özetle, teknik bilgi ( taşların ve hareketlerinin öğrenilmesi, açılışlar ve diğer yöntemler) ve bu bilginin uygulanmasından ibarettir.

Edinilen bilgi eğitim ve deneysel geri bildirimle desteklenerek geliştirilir. Öğrencilerin otomatik olarak daha karmaşık düşünme becerilerini kazanması sağlanır. Bilim adamları, matematikçiler ve satranç sporcuları arasında yapılan karşılaştırmalarda düşünme tarzlarının yeni fikirlerden çok kaliteli yaratıcılık şeklinde olduğu gözlenmiştir. Satranç, eski’nin yeni çağdaş kültüre en değerli hediyesidir.

Bu değer zaman içinde karşılaştığımız her sınıf insan ile, konuşulan her dilde, tüm uluslarda, hem erkek hem de kadınlar tarafından test edilmiş yegane olgudur. Öylesine nadir bir değerdir ki ; öğrenme, öğretme, paylaşma, yaratma, rekabet etme, eğlenme, başkalarına ve kendimize zarar vermeden faaliyette bulunduğumuz tek aktivitedir.

Satranç'ta Yasaklar

Merhaba

Birçok satranç oyuncusunun satrancını geliştirmek istediğini biliyoruz.. En azından foruma üye olan arkadaşların bu niyeti taşıdığını söyleyebiliriz.. Satrancını geliştirmek isteyen arkadaşlar sürekli bir formul peşinde koşarlar.. Onlar isterlerki matematiksel bir denklemde olduğu gibi sırası ile yapılması gerekenler ifade edilsin.. bizde onları yapalım ve satrancımız gelişsin.. Aslında bu düşünce yapısı tek başına bile taktidiri hak eden bir yaklaşımdır.. Ne varki böyle sihirli formüllerin ucu bucağı yoktur.. Herkes kafasına göre belkide doğruluk payları çok yüksek olan bir sürü formul üretir durur.. Birçok makalede satrancın gelişiminde neler yapılmasına bu yönü ile haddinden fazla yer verir..

Ben konuya biraz daha farklı yaklaşmak istiyorum.. Satranç ta yapılması gerekenlerden ziyade yapılmaması gerekenleri göz önünde bulundurmak gerekliliğinden !!..
Zira bir satranç oyuncusu bazen gelişim süreci içinde doğru adımlar attığı gibi yapmış olduğu Yapılmaması gerekenler yüzünden bu süreç olumsuz etkileniyor.. Peki Nelerdir Satranç ın yasakları .. Bu konuya aslına bakarsanız birlikte tartışmayı pek isterim..

Konuyu başlatan olarak aklıma gelen birkaç yasaktan hemen bahsetmek istiyorum.. Değerli arkadaşlarımın bu konuya katkı göstereceklerini var sayarak ;

1. Blitz (Yıldırım-5 Dk) Partileri Oynamak YASAK : Belkide günümüzde satranç a yeni başlamış veya orta düzey hatta biraz ileri düzey de kabul edebileceğimiz birçok oyuncunun yaptığı temel hatalardan birisi 5 dk lık maçlar yapmasıdır.. Bilindiği üzre satranç Hesap yeteneği ile paralel bir oyundur diyebiliriz.. Bu kadar kısa bir süre içinde özellikle orta düzey ve daha aşağı düzeyde oyuncunun hesap yeteneği ne olabilirki 5 dk lık maçlar yapıyor ?.. Peki Yıldırım partiler hiç mi oynanmamalı.. Bu sorunun cevabı oyuncunun düzeyi ile birebir alakalıdır.. çoğunlukla Blintz partiler çok yüksek düzeyde satrançcıların Açılış Repertuarlarını TEST etmek üzere sıklıkla kullanılan bir yöntemdir.. Bana göre Blitz partiler bunun dışında da kullanılmamalıdır..
Peki Satranç partilerimiz en az kaç dakikalık olmalıdır ?
işte bu çok önemli bir noktadır.. Kanaatimce satranç a yeni başlayan bir oyuncu EN AZ 20 Dk lık , mümkünse DAHA FAZLA SÜRELİ satranç maçları yapmalıdır..

2.Satranç Çalışmaya Açılış veya Oyun Sonu çalışarak Başlamak YASAK ! : Birçok satranç oyuncusu Satranç a Oyun sonu çalışarak başlanması gerekliliğini söyleyebilir... Ne varki bu teze şu sebeplerden dolayı katılamıyorum.. yine Değerli arkadaşlarımın bu konudaki fikirleri ile konuya daha ayrıntılı bakma şahsı elde edebiliriz..
Bilindiği gibi Satranç temelde 3 kısımdan oluşur..
Bunlar 1-Açılış (Oyun Başlangıcı)
2-Oyun Ortası
3-Oyun Sonu
Bu 3 bölümünde ortak paydası aslında Satranç ın ortak paydası olan HESAP YETENEĞİDİR.. Özellikle oyun sonu inanılmaz hesap yeteneği gerektiren bir bölümdür.. Çoğu oyuncu yanlış olarak satranç a oyun sonu çalışarak başlar.. öyleki bu çalışma onlara başlangıçta inanılmaz sıkıcı , boğucu gelir.. belli bir süre sonra haklı olarak bu çalışmayı sonlandırır.. Zira kişiler zevk almadığı bir çalışmayı ne kadar devam ettirebilir ki ?.. Peki Oyun sonu nu bu kadar sıkıcı ve çekilmez yapan nedir ?.. ifade ettiğimiz gibi Oyun sonu Yüksek hesap yeteneği gerektirir.. Satranç a yeni başlayan bir oyuncunun bu yeteneği henüz gelişmediğinden dolayı hesap gerektiren konumlar oyuncuyu çok kısa sürede sıkacaktır.. Bu aslında Açılış ve Oyun ortası kısımları içinde kısmen söylenebilir..
Peki Ne yapılmalıdır? sorunun cevabı doğal olarak Hesap yeteneğinin artırılması için yapılacak çalışmadır.. uzun süre sıkıcı da olsa buna tahammül edip oyun sonu çalışan bir kişinin muhakkak hesap yeteneği gelişecektir.. Ancak madem bu bir oyun bunu daha zevkli hale getiren ve aynı zamanda hesap yeteneğini geliştiren Taktik unsurları çalımak daha doğru bir yaklaşımdır.. Kanaatimce satranca yeni başlayan bir oyuncu EN AZ 6 AY süre ile BAŞKA HİÇBİR ŞEY ÇALIŞMADAN SADECE TAKTİK ÇALIŞMALIDIR.. bu şekilde hesap yeteneği gelişmiş .. Mat temalarını kavramış bir oyuncu artık satranç çalışmaya oyun sonu çalışarak devam edebilir..

3. Veziri oyuna erken sokmak YASAK ! : Kural olmamakla birlikte şunu söylemek yanlış olmaz.. ÇOK ÖNEMLİ BİR GEREKÇE YOKKEN VEZİRİNİZİ OYUNA ERKEN SOKMAYIN.. Açılış prensipleri öğrenildikçe ve ağır yenilgilerle biten maçlarınız sonrasında birtakım kavramları bilmenin önemi dahada ehemmiyet kazanır.. Hemen her satranç a yeni başlayan oyuncunun ilk öğrendiği çoban matı teması adeta satranç oyuncusunun seratonin düzeyini artırır.. Böyle elde edilen galibiyet o kadar büyük haz verir ki bir yenisini yapma sırası dört gözle beklenir.. Ne varki bu şekilde satranç oynamak çok yanlıştır.. Bu sebeple Açılışlarımız Genel Açılış kaidelerine uygun olarak yapılmalıdır..

4.ORANGUTAN Açılışları Seçmek YASAK: Satranç a yeni başlayan veya orta düzey bir oyuncunun bilmesi gereken temel bazı açılışlar vardır.. Bu oyuncular italyan Açılışı, Şah gamibiti, Danimarka gambiti açılışlar seçmelidir !!.. Defaatle vurgulamamıza rağmen malesef örneğin 1.e4 e d6 oynamasını öğütleyen Antrenörlere rastlamak beni bir hayli üzüyor.. Zira Rakibin bu hamlesini şaşkınlıkla karşılayacağını ümit ederek ucuz zaferler peşinde koşan bu antrenörler aslında talebelerine büyük haksızlık yaptıklarının farkında değildir.. veya 1.e4 yerine 1.c3 veya 1.d3 gibi ne olduğu belli olmayan Açılışlar öğretenlerin sayısı hiç te küçünsenmeyecek derece çoktur.. işte bu tip Orangutan Açılışları ile belki turnuvalarda saçma sapan başarılar elde edebilirsiniz.. ancak oyuncunuzun satranç oynama zevki belli süre sonra körelecek ve bunun sonucu genç yaşta emekli olan birçok oyuncunun daha yolun başında çoğalmasına sebep olacaksınız.. Minicik çocuklara Pirc , Şah Hint, Fransız Savunması öğreten bu kişileri kınıyor ve ayıplıyorum.. Hele daha sonra böyle konumlara Transpoze olmasını sağlayan 1...d6 gibi hamleleri salık verenlerin gözlerini kısa süreli galibiyetlere diktiklerini gördükçe Kahr oluyorum..
Bunun yerine Temel Açılış prensiplerini öğretmek , Merkez kavramını anlatmak , önce hafif fügürlerin oyuna girmesi gerekliliğini vurgulamak , Rok atarak şahı güvenliğe almanın önemini anlatmak ve Rakibe Atak yöntemlerini öğretmenin satranç oyuncusu üzerindeki olumluluklarını gözlemlemek varsa bu konudaki eksiklikleri gidermek bir Antrenörün öncelikle yapması gerekenlerdir.. Siz siz olun Orangutan açılışları yapmayın ,, yapmayı önerenleri de şiddetle uyarın !

5.Satranç Problemlerinin Çözümüne Bakmak YASAK : Satranç gelişimindeki en önemli unsurun TAKTİK olduğunu söylemiştim.. Taktik sorularını çözmenin zevkini çözenler iyi bilirler.. Her soru için Kaide olmamak üzere 5 dk zaman ayırın.. Bu 5 dk lık süre içinde soruyu doğru şekilde çözmeye çalışın.. Bulmuş olduğunuz çözümü mutlaka bir Kağıda Notasyon olarak not edin.. ve Çözümden eminseniz cevap ile karşılaştırın.. Taktik çalışmaya Tek başına yerine eğer mümkün se iki kişi başlayın.. Arkadaşınız sizin çözümünüzü kontrol etsin doğru veya yanlış olduğunu söylesin.. Eğer cevabınız yanlış ise o soru için tekrar 5 dk lık bir süre başlatın ve soruyu çözmeye çalışın.. Arkadaşınız yine cevabınızı kontrol etsin .. eğer soruya yine yanlış cevap vermiş iseniz ASLA CEVABINI ÖĞRENMEK İÇİN ÇÖZÜME BAKMAYIN.. bunun yerine bu soruya bir başka gün çözülmek üzere not edin.. Unutmamalisiniz ki çözülemeyen her soru satranç cıda derin izler bırakır..

6. Önünüze Gelen Her Satranç Sorusunu Çözmek YASAK ! Bu öneri birçoğunuzun tuhafına gidebilir.. Burada vurgulamaya çalıştığım mevzu şudur.. Satranç problemlerini konulara göre çalışmakta büyük fayda vardır.. Örneğin problem çözmeye yeni başlayan bir satranç oyuncusu öncelikle 1.Hamlede Mat örneklerine bakması gereklidir.. Zira Mat temasının kavranması için bu sorular çok önemlidir.. Satrancımız ilerledikçe 2.hamlede Matlar.. daha da ilerledikce , Boğmaca Matı teması, At çatalları, Sürükleme, Koridor Matları, Celpetme gibi burada adlarını uzun uzadıya sayabileceğimiz birçok temayı ayrı ayrı ele almak gereklidir..Bu şekilde Taktik çalışmak oyuncuya her defasında yeni bir temayı öğretecektir.. bunların yerine karışık soruları çözmekle başlayan bir oyuncu daha çok zaman kaybedecektir.. soru çözmenin yararını tekrar vurgulamama gerek yok sanırım.. Muhakkak her soru oyuncuyu zirveye götüren merdivenin bir basamağını oluşturur.. ancak bu merdivenleri SİSTEMATİK çıkmakta büyük fayda vardır..

7. Notasyon TUTMAMAK YASAK: ister bir turnuva maçınız olsun isterse arkadaşınızla hoş zaman geçirmek için oynadığınız bir satranç partisi olsun veya bir satranç kulubunde oynanan bir satranc maçı olsun mutlaka NOTASYON TUTUN !!.. Satranç ta gelişim kişiseldir.. öyleki her oyuncunun gelişimi birbirinden tamamen farklıdır.. oyuncular oynadıkları oyunlardan sonuç çıkarabilmek için veya yapmış olduğu hataları değerlendirmek için oyunlarını kayıt altına almalılar.. böylece Maç sonrası yapılacak olan analizler ile hatalar veya eksikler tespit edilir.. ve düzeltilme şansını yakalarsınız..

8. Tembel Olmak YASAK : Burda bahsi geçen Tembellik sadece satranç çalışmakta gösterilen tembellik değildir.. Oyun sırasında iken hamle sırası kendinde olan oyuncunun hiç düşünmeden DAN DUN oyun oynamasından söz ediyoruz.. Bir satranç oyuncusunun başına gelecek en kötü şey Satranç Tembelliği adını verdiğimiz durumdur.. Bu kişi hesaplamak yerine konuma şöyle göz ucuyla bakıp rastgele sadece mevcut bir tehditi savuşturmak üzere hamleler yapmasıdır.. Bunun yerine Her konumun bir önceki konumdan tamamen farklı olduğunu akıldan çıkarmamak gereklidir.. ve Her konum için mutlaka düşünmek ve bu düşünce sonrasında hamle yapmak gereklidir.. Bunu yaparken kabaca şöyle bir yöntem izlenebilir.. Rakibin son hamlesini anlamaya çalışın: Rakibinize saygı duyun, onun yapmış olduğu son hamlesi ile ne yapmaya çalıştığını anlamak ve kurmuş olduğu bir plan varsa bu planı bulmak gereklidir.. Sadece Kendi oyununuzu oynamaya çalışmayın.. unutmayın ki karşınızda da bir makam var .. Hamle sırası size geldiğinde Hamlenizi yapmadan önce Tahtada boşta taş varmı mutlaka bakın.. Genellikle bir Tehdit yaratacak hamleleri tercih edin.. Edilgen hamleler yerine daha Aktif oynamaya çalışın.. En ümitsiz konumlarda bile soğuk kanlılığınızı koruyon.. size Saçma da gelse her hamleye kabaca bakın.. Bir Plan kurun ve bu planı sürekli sebepsiz yere değiştirmeyin.. Kesin olarak yanlış olduğuna kanaat getirmeden Planınızdan vaz geçmeyin ve planınız doğrultusunda oynayın..

9. Kendinizden Çok Kuvvetli Oyuncularla Satranç Oynamak YASAK :
9. Kendinizden Çok Zayıf Oyuncularla Satranç Oynamak YASAK: Aslında Her ikisinin de temel bir mantığı vardır.. Şöyleki .. Bir satranç oyuncusu kendisinden çok kuvvetli bir oyuncu ile sürekli oynar ise öyle yada böyle satrançı bir nebze gelişecektir.. ancak verimlilik baz alınırsa bunun sağladığı katkı pekte doyurucu değildir.. Zira bu şekilde rakiplerle oynayan bir satranç oyuncusu sürekli demoralize olacak ve çoğu zaman rakibinin yaptığı yada yapmaya çalıştığı şeyleri anlayamayacaktır.. Bunun tam tersi olan durum ise yani Kendisinden çok zayıf oyuncu ile satranç oynamak belki hoş zaferlere imza attıracak ancak gelişim verimliliğine katkısı olmayacaktır.. Her iki seçeneğide bir kenara bırakıp , Kendi Kuvvetinize yakın veya biraz daha kuvvetli oyuncularla satranç oynayın.. Hele hele şunu asla yapmayın ; Rating i bugün 3000 lere yakın olan satranç programlarına karşı oynayarak satranç oynamayın.. Şundan emin olabilirsiniz bunun için harcayacağınız zamanla daha verimli işler yapabilirsiniz..

10.Hamle Geri almak YASAK: Gerek karşınızdaki oyuncu bir insan olsun gerekse makina olsun asla hamlenizi geri alıp daha avantajlı olabileceğinizi düşündüğünüz konuma yada durumu kurtarabileceğiniz bir konuma geri dönmeyin.. Oynayacağınız hamleyi hesaplamadan yapmayın.. Sık sık hamle geri alan oyuncu zaman içinde SATRANÇ TEMBELLİĞİ HASTALIĞINA yakalınır.. Nasıl olsa yanlış çıkarsa geri alırım düşüncesi hakim olur.. Her maçınızı Turnuva kurallarına göre oynayın.. Dokunduğunuz taşı mutlaka oynayın.. ister turnuva da olsun isterse dostça yapılan antrenman niteliğinde maç olsun bunu alışkanlık haline getirin.. Özellikle satranç ca yeni başlayan oyuncular kendilerine Şah çekildiği zaman heyecanlandığını biliyorum.. Böyle bir durumda Hemen şahını tutan oyunculara ve şahını oynamak zorunda kaldığı için maç kaybeden oyuncuların sayısı azınsanmayacak kadar çoktur.. şu kuralı asla unutmayın.. Rakibiniz size ŞAH çekitiğinde ; Rakibinize içinizden KIZIN "Senmisin bana şah çeken öyleyse senin şu şah çeken taşını yiyeyimde gör " diye düşünün.. Yani öncelikle Şah çeken taşı almayı düşünün , eğer bu mümkün değilse Şahınızı korumayı 2.amaç edinin bunun için araya taş kapatmayı hesaplayın.. unutmayın Şahı kaçmak en son düşüneceğiniz şey olmalı.. Bu söylediklerim kural olmamakla birlikte düşünce yapınızı bu şekilde şekillendirin.. eğer şahı kaçmak avantajlı ise Kaçmaktan utanmayın.. Konu hazır Şah çekmeye gelmişken şunuda söylemekte fayda var Gereksiz yere Şah çekmeyin ! Şah çekmeyi her zaman hesaplayın.. Ancak gerekli ise ve size avantaj sağlıyorsa şah çekin .. Unutmayın Şah çekince boyunuz uzamıyor .. Yanlışlıklara mehil vermeden şunu da hemen ifade etmeliyim ki.. bir konumu değerlendirirken ŞAH ÇEKMEYİ ilk değerlendirmekte fayda vardır.. Anlamsız da olsa her şah çekişi ilk değerlendirin ama sadece gerekliyse Şah çekin..

11. Materyalist Oynamak YASAK: Özellikle satranç a yeni başlayan oyuncuların taşların değerlerini öğrendikten sonraki tutumları garip bir şekilde değişir.. Konuma bakmaksızın piyon önde olmayı yada taş kazanmayı hedeflerler.. bu yanlış değildir.. Ancak böyle materyalist oynamak yerine HAYAL GÜCÜNÜZE güvenin.. Her zaman hayal kurun.. örneğin Vezir Feda etmeyi , Kale feda etmeyi, Fil Feda etmeyi.. bazı konumlarda iki kaleyi birden feda etmeyi sürekli hesaplayın.. Unutmayın Mat yapınca kaç tane taşınız kaldığının hiç bir önemi yok.. önemli olan rakibi mat etmektir.. " Ben şunu alırsam oda şunu alır " mantığı ile düşünmeyin.. Pozisyonun zenginliklerini keşfedin.. Satranç gerçek bir Keşif arenasıdır..

12.Disiplini Elden bırakmak YASAK: Satranç gerçek bir disiplin oyunudur.. Rakibinizi asla küçümsemeyin.. bir turnuvada sizden çok zayıf olduğunu düşündüğünüz oyuncu ile oynarken " Nasıl olsa öyle yada böyle kazanırım ben " diye rakibi küçümseyici ihmalkar hamleler yapmayın.. Her zaman Agresif oynayın.. ancak gerektiğinde de sıkı defans yapmayı bilin.. bunun tam tersi bir durum ise kendinizden çok kuvvetli oyuncu ile eşleştiğiniz zaman asla demoralize olup pasif hamleler yapmayın " Nasıl olsa beni yenecek " demeyin.. Karşınızdaki kişiye kim olursa olsun saygı duyun.. Siz oyununuzu oynayın her zaman sonucu değerlendirmek sonraki işiniz olsun.. Eğer Disiplin bana göre değil diyorsanız Pişti veya Papaz kaçtı gibi oyunlar tam size göre

Buraya kadar bahsi geçen konumları kesin ifadelerle söylemek ne kadar doğrudur tartışılır.. Kendi kanaatlerimi içeren bu yazıyı tartışmaya açmak ise bana keyif verecek....
Benim için tüm satranç cıların Görüş ve önerileri çok kıymetli.. yanlış veya doğruyu birlikte bulacağımıza göre bunu yapmanın en güzel yönü tartışmaktır... Belkide bu yüzden yazmayı seviyorum

Kolay gelsin..

Yazar: Ajlan